dilluns, 24 d’abril del 2017

SORPRESA A CAMPLLONG

Ahir 23 d'abril es va celebrar a Campllong (Gironès) el 35è concurs de treball monogràfic de ramat i gos d'atura català. Feia uns dies, Joan havia decidit de presentar-s'hi amb Pastora, la seva gossa d'atura catalana que ara té 4 anys, així que després d'unes quantes hores de cotxe, va arribar allà el dissabte a la tarda.


Diumenge al matí començaven les dues proves amb gos d'atura. Era la primera vegada que Joan i Pastora anaven a un concurs de gossos, així que els nervis no jugaven a favor. Però la veritat és que Pastora i jo no ens entenem, però amb Pepe i sobretot amb Joan treballa a la perfecció. Aquí teniu un vídeo que vam penjar fa uns dies al facebook:

https://www.facebook.com/pepe.rosellbarba/videos/773266279509172/

Amb aquesta bona entesa, Joan va superar la primera prova fent un bon temps i va aconseguir passar a la segona ronda.



Joan i Pastora van anar sumant punts entre una ronda i una altra i la sorpresa va arribar quan es va anunciar el nom del guanyador: Joan Rosell!!!


Enhorabona Joan! A continuar treballant i creient en la feina que fas! A València estem molt orgullosos de tu i de Pastora!


dimarts, 7 de març del 2017

JA FA UN ANY QUE VAM ESTRENAR FORMATGERIA!

A Girola estem d'aniversari!
Justament fa un any, al març del 2016 vam acabar les obres i instal·lacions de la formatgeria i la sala de desfer que havien començat a l'agost del 2015. Tot i estrenar-la a final de temporada va ser un luxe poder veure el nostre somni fet realitat.

L'aventura va ser llarga (i sovint desesperant)... Set mesos entre desfer part de l'edifici, adequar-lo a les alçades obligatòries, pujar parets, instal·lacions, panells alimentaris, maquinàries diverses... Però mica en mica va anar agafant forma i finalment el vam poder estrenar!
Però... voleu fer un cop d'ull a com va anar evolucionant tot plegat??


Aquí va un vídeo de l'evolució exterior:



I aquí de l'interior:



Que per molts anys ho puguem gaudir!!

dissabte, 28 de gener del 2017

QUÈ SÓN ELS ARDITS?

Fa moltíssims anys, molt abans dels euros, les pessetes, els rals, la rubia i la perra gorda van existir a Catalunya unes monedes anomenades ardits. Els ardits no tenien gaire valor, però eren molt utilitzats, especialment durant els segles XVII i XVIII.

Al castell de València s'hi han trobat ardits encunyats per l'arxiduc Carles
Els noms dels nostres formatges tenen noms més o menys relacionats amb el castell de València d'Àneu i buscant quin nom podíem posar a les boletes que macerem amb oli i herbes aromàtiques, el Josep Tugues de l'Ecomuseu ens va donar la idea de posar el nom d'alguna de les diferents monedes que s'han trobat durant els treballs arqueològics que s'hi han dut a terme.
Quan vam llegir -d'entre els diferents noms de monedes antigues- el nom d'ardits, ho vam tenir clar! Ens va agradar molt com sonava i paral·lelament la paraula ardit segons el diccionari de llengua catalana és "Que és audaç i atrevit". Ja no ens va fer falta buscar més.

Ara bé, sabeu com comencem a fer els nostres ardits?

Una pila d'ardits moments abans d'omplir els pots
Amb la mateixa pasta amb que fem el nostre formatge tou, quan ja ha dessuerat prou, però abans que hi comencin a créixer els fongs que afegim a la llet, premsem la pasta i en fem boles petites. Quan en tenim una bona pila, omplim els pots amb una mica d'oli i herbes aromàtiques (en fem amb orenga i amb alfàbrega), hi afegim amb compte les boles i acabem d'omplir el pot amb oli fins que es cobreixin totes les boles. Després d'això, els pots d'ardits hauran de reposar dos mesos a les fosques per tal d'impregnar-se bé del gust de les herbes i passat aquest temps... nyam!


Els ardits ja preparats. Etiqueta dissenyada per Marta Bruna